Systemaattinen, kokonaisvaltainen brändinhallinta on muutakin kuin logo

03.03.2025

Media on täynnä melua, miten erotut sieltä? Media on täynnä melua – täynnä valeuutisia, vääristeltyä tietoa ja perusteettomia myyntifraaseja. Sosiaalinen media on antanut jokaiselle oikeuden julkaista ja tulla kuulluksi. Toisaalta se on synnyttänyt ongelmallisen sivuvaikutuksen: Miten erottaa, mikä tieto on aitoa, totta, luotettavaa ja objektiivista – ja mikä on jonkun mielipide? Kuinka erottua tästä viestitulvasta? Ja mitä tällä on tekemistä brändäyksen kanssa?

Kyse on yrityksesi todellisen luonteen ja olemuksen esittämisestä

Brändi on yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi odotetusarvo. Se heijastuu siinä, mitä ihmiset sanovat sinusta. Brändinhallinta on monimutkaista maineenhallintaa – siksi jokaisen brändin tulisi olla kiinnostunut siitä, mitä heistä puhutaan. Tai ainakin siitä, kuinka moni niistä, joiden tulisi tuntea sinut, todella tuntee sinut. Toinen kiinnostava näkökulma on se, miten ihmiset kokevat brändisi ja millaisen mielikuvan haluat luoda. Tämä johdattaa keskustelun maineenhallintaan.


Pitääkö kaikkien tuntea sinut?

Vastaus on yksinkertaisesti ei. Kaikkia ei tarvitse miellyttää. Tärkeimpiä ovat sidosryhmät, jotka vaikuttavat liiketoimintaasi. Siksi sinun on vaikutettava heihin houkuttelevalla brändillä, joka edustaa arvoja, joita he kannattavat ja joihin he samaistuvat.

Bränditavoitteiden tulisi tunnistaa sidosryhmäsi ja vaikuttaa kaikkiin sidosryhmiin, joilla on valtaa liiketoimintaasi. Näitä voivat olla esimerkiksi nykyiset ja potentiaaliset sijoittajat, asiakkaat, paikallisyhteisö, tavarantoimittajat, liikekumppanit, työntekijät, toimialajärjestöt, viranomaiset ja paikalliset päättäjät.


Asemoi itsesi markkinoille ja luo ainutlaatuinen, erottuva brändi

Hyvä brändi tarjoaa arvoa ja lupauksen käyttäjilleen. Brändin ydin liittyy yrityksesi missioon: Miksi yrityksesi on olemassa? Mitä tavoittelette? Miksi teet sitä, mitä teet päivittäin?

Brändiviestinnässä on tärkeää määrittää ne ominaisuudet, jotka tekevät brändistäsi ainutlaatuisen ja erottuvan. Mitkä ovat ne arvot ja uskomukset, joita brändisi edustaa? Miten, missä ja milloin nämä arvot ja uskomukset tulevat esiin?


Ole aito, vältä kliseitä

Epäjohdonmukaiset viestit tai viestit, jotka ovat ristiriidassa totuuden kanssa, syövät uskottavuuttasi. Älä sano yhtä ja tee toista. Ihmiset uskovat omiin kokemuksiinsa ja siihen, mitä he näkevät – eivät siihen, mitä mainokset yrittävät kertoa sillä jos aito kokemus on ristiriidassa luvatun kanssa, asiakkaasi tuntee tulleensa huijatuksi. Brändinhallinta tarkoittaa kokonaisvaltaista ymmärrystä siitä, MISSÄ ja MITEN asiakkaasi kohtaavat yrityksesi.


Määritä sidosryhmiesi kosketuspisteet

Sidosryhmäsi kohtaavat brändisi eri paikoissa: joskus fyysisesti, joskus digitaalisesti, joskus suoraan, joskus välillisesti esimerkiksi suositusten tai kielteisten kommenttien kautta. On tärkeää ymmärtää saavatko he yhtenäisen kokemuksen kaikissa kosketuspisteissä.

Kosketuspisteet voivat vaihdella liiketoimintamallin mukaan, mutta ne voivat olla esimerkiksi: blogit, sosiaalinen media, verkkosivut, messut, asiakaspalvelu, tapa, jolla henkilöstö vastaa puhelimeen, myyjä toimii asiakkaiden kanssa, henkilöstön tapa edustaa työpaikkaansa, tuotteiden ja palveluiden laatu, toimitusaikojen pitävyys, yhteistyön helppous, ostokokemus sekä se, mitä työntekijäsi ajattelevat ja puhuvat yrityksestäsi. Johdonmukainen brändikokemus kaikissa kosketuspisteissä takaa selkeän kuvan brändisi arvosta.


Brändimielikuva

Jos sidosryhmäsi tuntevat sinut, heillä on sinusta mielikuva. Yksinkertaisimmillaan he odottavat, että tuotteesi tai palvelusi täyttää tehtävänsä. Mielikuva liittyy siihen, mitä he ovat kuulleet brändistäsi. Jos brändisi mielikuva on vahva, he odottavat lisäarvoa. Lisäksi heillä voi olla odotuksia siitä, miten aiot kehittää yritystäsi ja tuotteitasi tulevaisuudessa – esimerkiksi mitä uusia ominaisuuksia, lisäpalveluita, hyötyjä tai takuita voit tarjota.


Brändin rakentaminen ja hallinta jatkuu yrityksen koko elinkaaren ajan

Brändi on yhtä kuin maine, eikä maine säily itsestään. Sitä on suunniteltava, hallittava ja viestittävä toiminnan kautta. Brändin tulisi ohjata kaikkia yrityksesi toimintoja, koska se liittyy yrityksesi missioon ja visioon. Maine tarkoittaa myös luottamusta, ja luottamus rakentuu hitaasti, mutta voi murentua nopeasti.


Brändin arvon mittaaminen

Brändin arvoa voidaan mitata eri tavoin. Brändin arvonmääritysmenetelmät pyrkivät antamaan syvällisen analyysin brändistäsi ja selkeän kuvan siitä, miten brändisi vaikuttaa liiketoiminnan tuloksiin.

Yksi yleisimmistä tavoista mitata brändin arvoa on tarkastella saavutettua "hintapreemiota" verrattuna brändittömiin vaihtoehtoihin tai muihin vastaaviin brändeihin.

Brändiin kuuluu useita elementtejä, joita tulisi arvioida, kuten aineeton pääoma, brändipääoma, brändiarvo ja bränditunnettuus.

Brändin arvonmäärityksen luotettavuuden takaamiseksi on tärkeää määrittää arvonmäärityksen tavoite ja käyttää sopivaa menetelmää sen mittaamiseen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi:

  • Korkeammat katteet
  • Parempi asiakasuskollisuus
  • Asiakkaiden mieltymys, preferenssi brändiäsi kohtaan
  • Halukkuus suositella brändiäsi


Brändin arvo näkyy  saavutettuna "hintapreemiona" sekä asiakasuskollisuutena. Kukapa yrittäjä ei tätä haluaisi?


Miksi brändi on tärkeä?

Brändi yksinkertaisesti lisää liiketoimintasi arvoa. Brändipääoma on yksi harvoista liiketoiminnan omaisuuseristä, joka voi tarjota kestävän kilpailuedun. Se näkyy siinä, kuinka paljon joku on valmis maksamaan siitä verrattuna muihin – toisin sanoen se on brändin taloudellinen arvo.

Tämä korostuu erityisesti, jos harkitset yrityksen myyntiä, fuusiota tai laajentumista sijoittajien avulla.

Asiakasuskollisuus on mahdollista vain, jos asiakkaat tunnistavat tuotteesi, jakavat brändisi arvot ja pitävät siitä. Uusien asiakkaiden hankkiminen maksaa aina enemmän kuin nykyisten asiakkaiden säilyttäminen, joten vahva brändi ja uskolliset asiakkaat vähentävät liiketoiminnan kuluja.

Alun perin brändien tarkoitus oli asiakastunnistus. Brändit syntyivät panimoissa, joissa olutta kuljetettiin myyntiin tynnyreissä – ja jotta asiakkaat erottaisivat tuotteet toisistaan, panimot alkoivat leimata tynnyrinsä.

Tänä päivänä brändinhallinta on paljon enemmän. Vahva ja tunnettu brändi parantaa uskottavuuttasi asiakkaiden, toimialan ja markkinoiden silmissä; kun rakennat uskottavuuttasi, rakennat myös tunnettuutta, uskollisuutta ja kilpailukykyä.


-Riikka Niemi